onsdag 30 mars 2011

Rosso di Montalcino 2007 (La Mannella)


Vi har druckit tre olika nollsjuor från Côtes-du-Rhône under de senaste tre veckorna, samtliga har visat upp en sida där den charmiga primärfrukten tagit till reträtt och lämnat plats för mörk russinsötma och alkoholångor. Ingen vidare trevlig utveckling om ni frågar mig. Vi har under samma period smakat en uppsjö toscanska nollsjuor som betett sig på ett helt annat sätt; här har det vankats frisk, pigg frukt i klarröd skrud och en ystert ungdomlig vitalitet. Har 2007-hypen härmed flyttat till Toscana när det nu börjar yras om 2009 i Rhône?

Jag blev nästan tårögd när jag smakade La Mannellas Rosso di Montalcino på Vini d´Italia härförleden. Precis som jag vill ha min sangiovese - ren, pigg och sprittande vital, inget snack om vad man har i glaset eller varifrån det kommer. Vi måste bara förvissa oss om att den presterar lika bra på hemmaplan, inför lördagens shoppingtur då vi bland annat ska besöka importören Le Papillon för första gången.

Skirt ljusröd med klar transparens. Förföriska stråk av sötlakrits, pinje och maraschino. Lätta ljusa frukttoner med moreller och syrliga vinbär i massor, men även en sked körsbärsmarmelad och en försiktig nötanstrykning, som av pistasch, i bakgrunden. Ren sangiovese, som såklart legat på botti, när den är som allra bäst!

Smaken drar mot kombinationen hallon/lakrits, som de där godisskallarna ungefär. Här finns en rejäl fruktkärna och ett fint tanninbett, syrorna är dova men verkar i de rätta registerna. Superbt matvin som tar hand om kalvfärsbiffarna och bönsalladen med bravur.
Det här kostar 105 DKK hos Le Papillon och vi fyller såklart på.

5 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Vaticans CdRV 07a leverar fortfarande om du frågar oss - det enda rödvinet från den producenten som vi fallit för.

Kul med länken till Papillon. Många obekanta producenter, och några att känna igen. Vi har testat alla nollsjuor från Taupenot-Merme och gillade dem, konsekvent framställda i samma fina stil. Priserna är schyssta, kolla inte minst 2007 Chambolle-Musigny Combe d'Orveaux för 445 DKK. Mycket pengar visst, men ändå billigt i sammanhanget...

Italienska viner sa...

Vi gillade också Vatican 2007:an skarpt, fast senaste flaskan kändes som att det nästan skulle gå att användas till att flambera med.

Le Papillon har ett kul italienskt sortiment med en hel del oddbirds.

/Patrik

Anonym sa...

Jag får också för mig att 07 är ungdom och ska så förbli. Lite som skolans snyggaste tjej som senare blev stans åkerspöke. Vet inte vad man föredrar. 20 åring eller het Milf. En mix är nog att föredra. I källaren alltså..

P.

Italienska viner sa...

P - Tänker du på Rhône? Toscana däremot verkar bibehålla sin struktur och kommer nog att bli finfina med lite lagring. Barolo 2007 lovar riktigt gott, kolla in Frode Refstads Serralunga-genomkörare:

http://tenutailsogno.com/tavle/?p=1209

Många dömde initialt ut årgången som för varm men det verkar som åtminstone Serralunga klarat sig bra.

/Patrik

Anonym sa...

Precis. Rhone 2007. Väldigt ojämn utveckling i min källare. Eller så är det min egen utveckling. Hur vet man skillnaden.. Tröttnat på framförallt alkoholens genomslag. Kanske blir bättre till sommargrillen utomhus men sista 6 månader har jag verkligen föredragit Italien och inget tyder på kursändring. Har lite svårt att hitta italienarna med min typ av smak men man lär sig med tiden. Eller vafan. Man lär sig väl aldrig. Det är väl det som är drivkraften.

P.