fredag 28 maj 2010

Langhe Nebbiolo 2007 (Sottimano)


Sottimano har en 2 ha-odling i Basarin, Neive vars stockar är så pass unga som 14-15 år. Man anser att frukten, på grund av detta, inte har den polyfenoliska rikedom och de nyanser som anstår druvor från en så här viktig cru och deklassificerar sålunda sin Barbaresco till Langhe nebbiolo.
Macerationen brukar pågå i 12 dagar och man låter musten ligga på 25% nya och 75% begagnade barriquer i 10 månader. 2007 var en årgång där blomningen kom igång riktigt tidigt och följdes av en väldigt normal sommar som gav druvor med hög syra, gott om socker och tjockt skal.

Vackert rubinröd med klar orange tingering. Efter en del luft samlar frukten ihop sig och rycker tag i taktpinnen. Läckra körsbär, jordgubbskompott och hallon omgärdas av torra julkryddor som kanel och kardemumma. Tjära, asfalt och lakrits delar plats med ljusare toner av rosor och färska örter. En frejdig nebbioloparfym som har kryddats snyggt med eleganta fattoner, mycket tilltalande.
Smaken blir man inte heller besviken på - finkorniga tanniner i sexig Barbarescostajl och utmärkt syrlighet som liksom griper tag i kinderna och säger:
- Du, nu lyssnar du på vad jag har att säga...
Torr, fin eftersmak som får en att vilja hälla upp ett glas till. Absolut en av de bästa och mest komplexa Langhe nebbar, i den här stilen, vi druckit på länge. Atomwine säljer (samt, hör och häpna: levererar till Sverige!) och Piu Rosso-Niels har redan provat.

(17p/20)

3 kommentarer:

andersuw sa...

Låter lovande Patrik. Passade på att ta en flaska av den här jag också (plus Pairoleron) när jag beställde påfyllning från Atomwine härom kvällen. Årgång 2004 av Burlottos Monvigliero visade sig vara den kanske mest lovande jag någonsin provat även om den i nuläget fortfarande har lite vassa kanter. Så jag tänkte det var bäst att passa på medan den fortfarande finns att uppbringa.

Italienska viner sa...

Kul med Monvigliero, ska verkligen bli intressant att prova. Hur var Burlottos LN?
Sottimano övertygar, den här LN är mycket trevlig och Pairoleron står på tur för provning. Rejäla viner med tydlig avsändaradress - sånt gillar vi!

/Patrik

andersuw sa...

Tror jag skall vänta med att kommentera Burlottos LN tills ni fått prova själva, utan en massa förutfattade meningar. När det gäller Monviglieron är det loppet redan kört så jag tänkte att det spelar mindre roll om jag hasplar ur mig ytterligare några rader.

Ser för övrigt att Burlotto nu också dykt upp på den norska marknaden, med viss framgång ser det ut som:

http://www.dn.no/vinguiden/article1602744.ece

http://www.vin-forum.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=958

http://www.vinum-stavanger.no/2009/05/mer-burlotto-barbera-d%C2%B4alba-2007/

Fast prismässigt får vi nog vara glada över att vi har våra danska vänner. Norrmännen verkar tycka att 350-400 NOK är rena fyndpriset för en Barolo. ;-)