tisdag 18 maj 2010

Il Tappocorona 2008 (Cascina Baricchi)


Kapsylförslutna rödvinsflaskor är en bristvara nuförtiden. Annat var det förr när de gamla bast-, eller rentav, plastklädda chiantifiascorna ställdes på köksborden i de lysrörsupplysta köken i Toscana. Marmorgolven skrek när man drog ut stolen, i ena hörnet stod en svartvit 14-tummare och ylade ut raspiga RAI-nyheter och på spisen puttrade den obligatoriska ragùn. Var man över 60 år och man så var det, av någon outgrundlig anledning, mer eller mindre en naturlag att man satt "bak och fram" på de rangliga köksstolarna med stålben.
De lokala vinkooperativen i Toscana är nog de enda exemplen på ölkapsylanvändande producenter som jag kan komma på tills vi fick ett av Carlo Merollis Scoop-mail i våras.

Cascina Baricchi blandar barbera, dolcetto och syrah (!) i denna Vino da tavola rosso.
Färgen är blåröd, nästan violett, tät och lite bubblig vid första upphällningen. Doften är fyllig med ren och sötmogen frukt, körsbär, vinbär och ett uns röda plommon. Något slags mineralitet och kalkighet förstärker det rena intrycket.
I munnen har vi ett perfekt trattoria-vin med delikata syror som kan skära sig igenom fett likt en skalpell. Tanninerna är tillbakadragna och helheten känns lätt och autentisk, rak och utan krussiduller. Ett mycket användbart vin, utan alltför mycket personlighet, som man nog kan dricka ofta utan att tröttna på.

P.S - Carlo hävdar att man med fördel kan kyla det här vinet ganska rejält och det är faktiskt inte helt fel. Vårens första lite småvarma kväll så blir den mediterrana feelingen klart boostad om man har ett 10-gradigt vin i glaset.

(15p/20)



4 kommentarer:

Ingvar Johansson sa...

Låter riktigt trevligt. En typ av vin som borde uppmärksammas mer. Det är lätt att skämma bort smaklökarna med för mycket barolo o annan ädel nebbiolo när man har Merolli, Philipson o Superbest nästgårds. En risk att tappa perspektivet och att det går lite inflation i de stora upplevelserna. Tillnyktringsvin kanske?

andersuw sa...

He he! Så ska de se ut! Jag är starkt för plåtkapsyler av alla slag på vinflaskor (bark må i nödfall blandas i brödet men ej i vinet) och de blir dessbättre allt vanligare. Dock tror jag det var första gången jag sett den som stolt symbol på etiketten. Chutzpah!

Italienska viner sa...

Ingvar - jo, man blir absolut bortskämd med all prisvärd barolo men det här vinet är ju inte direkt något budgetvin i stil med Irmas "3 för..."-erbjudande eller liknande. Det här är i prisklass med de flesta matbarberor och dito dolcetto, runt danska hundringen alltså. 85 DKK tror jag är ordinariepriset.

Anders - Chutzpah indeed (jag fick googla det). Kapsyl är ju kanske lite nykommet just nu och därför något av en gimmick men borde ju ha alla förutsättningar att bli en konkurrent till skruvkorken?

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Patrik, Det är precis det jag menar. Inget tillrättalagt, chipsat eller uppumpat vin utan ett old school vardagsvin gjort för att drickas till mat snarare än att provas. Som jag tänker att det borde vara. Hade jag druckit mer vin än jag gör är det precis sådana här viner jag skulle velat ha på bordet.