fredag 27 april 2012

Grillvin?


Vad kännetecknar egentligen ett bra grillvin? Ibland hör man synbarligen klokt folk säga: "Nej, det här var inget vidare - alldeles för fruktsött, tokekat, överextraherat etc. MEN det kan nog vara ett schysst grillvin". För egen del vill jag nog först och främst att vinet är gott, Webern framdragen eller ej.

Just därför kilar jag och hämtar en Valtellina Superiore medan hustrun går på det mera traditionella spåret och plockar fram en av våra sista kvarvarande Cuvée du Vatican CdR 2007 som hon skänker mig blint. Helt okej doft med hyfsat ren bärfrukt, sötlakrits och ett fång örter, men huh så spritigt och likörigt det känns i munnen. Mina trevande gissningar landar i en varm årgång i det moderna Toscana. Lite ghetto-blaster-stuk med mycket bas och mycket diskant men mellanregistret helt neddraget. Det här har vi gillat tidigare men antingen har ett par år i källaren gjort mer skada än nytta eller har min smak förändrats. I vilket fall är detta inget jag kommer att sakna.

Ortensio Lando 2008 (Luca Faccinelli) är däremot ljuvligt mineralsval med en stor skål knallröda jordgubbar i centrum. Helgjuten näsa som riktigt strålar av elegans och fräschör. Munnen är lätt och luftig med fin höjd på syrorna, lagom tät tanninstruktur och frisk frukt med rustika drag som faktiskt ger lite vin nature-vibbar. Mycket trevlig Valtellina-nebbiolo (chiavennasca) i en ren och svagekad stil som inte är särdeles vanlig i Lombardiet. ArPePe är mig veterligen det enda andra exemplet på barrique-befriad nebbiolo härifrån.

Kanske inte ett "grillvin" per se utan snarare ett svingott klassvin som inte gör bort sig i några sammanhang och som levererar en bra bit över de 175 kronorna det kostar hos Carlo Merolli. Tidigare provat här.

Inga kommentarer: