fredag 19 november 2010

Doccio a Matteo Riserva 1999 (Caparsa)


Bio-chianti med några år på nacken. Paolo Cianferoni håller till på 450 meters höjd i Radda in Chianti där han med ekologiska/organiska metoder framställer chianti under namnet Caparsa. Naturlig jäst, inga bekämpningsmedel, organisk gödning, ingen filtrering - ja, ni kan drillen.

Doccio a Matteo är deras riserva bestående av 100% sangiovese som spenderat 16 månader på barriques, således en Chianti Classico av "modernare" snitt.

Färgen kan närmast beskrivas som djupröd med brun rim, tät och lätt slöjig. Doften använder sig av de småfunkiga startblocken och väcker genast intresse med sin animaliska armada av gödsel, stall och mumsig multnad. Snart kommer de mogna, mörkröda bären i kapp och presenterar sig i en myndig ton som minner om sekundärfrukt. Efter en god stunds luftning i glaset har doften samlat ihop sig, fin komplexitet och gott om intressanta sidospår men jag kan inte sluta att tänka på mogen Rioja...

Allting stämmer även i munnen med en fyllig frukt som känns mogen trots all juvenil vitalitet. Syrorna är inte av det skyhöga slaget utan väver, tillsammans med fruktigheten, en intrikat väv som harmonierar väl med den tydliga fatprägeln. Ett riktigt läckert vin som man gärna sippar på egen hand men också sitter som en smäck till kvällens involtini på kalvinnanlår fyllda med ostronskivling och senap i gräddig sås.

Det här vinet dök upp som en beställningssortimentsnyhet i oktober. Prissättningen var lite skum då det visade sig att 2 (två) flaskor kostade 260 SEK, vilket är det internationella standardpriset för 1 (en) flaska. Numret är 72780 och kan man fortfarande handla till fyndpriset så tveka inte en sekund - vansinnigt bra mogen chianti i modern stil.

(17p/20)


6 kommentarer:

Anonym sa...

Varsågod :)
Hunnit testa Barbaresco Baricchi med samma knasiga prissättning än? Den tog dock slut fort den.

P.

Italienska viner sa...

Tack för vaket tips P! Har du själv smakat förresten?

Jag beställde 6 st Baricchi direkt men fick inte en enda...

/Patrik

Anonym sa...

Aha ok. Jag han få mig 7 av denna och lite av alla de andra två-packen utom den du skriver om..så klart. Jag hade kontakt med leverantören och det var SB som satt fel pris på dom. Men SB verkar inte ha hunnit ändra innan de tog slut. Alternativt att leverantören var tvungen att sätta status slut för att få ett stopp på försäljningen. För 140kr och i samma prisklass som en Le Tense så vinner Barbarescon utan vidare. Jag håller med den här killen ganska bra. Jag tyckte även deras Dolcetto d'Alba Baricchi var bra men då ser jag ju till halva priset på 78kr.. Rodános Viacosta Riserva var jag dock missnöjd med. Man har väl blivit bortskämd med Montevertine nu.

http://korkdragaren.blogspot.com/2010/10/barbaresco-2004-baricchi.html

P.

Jörgen Andersson sa...

Tack P. för klargörande grävande reajournalistik - Räknetrissen lyfter på hatten! Jag provade en Doccio a Matteo som var korkskadad och var spänd på vad som skulle hända när jag gick tillbaka med den till Bolaget, då jag inte reklamerat något från BS tidigare. Normalt sett ska det inte vara något problem, viner med defekt tas tillbaka som vanligt även då de kommer från BS. Men med den här var det problematiskt eftersom den var del av ett 2-pack. Jag fick pengarna tillbaka som en akt av goodwill (på Hansacompagniet är de väldigt kundvänliga). Man kan ju undra vem som tar den ekonomiska smällen vid en prissättningsmiss som denna - och om det är Bolaget blev det där en dyr flaska chianti för dem.

Italienska viner sa...

Jörgen - Fick du pengarna tillbaka för båda samtidigt som du får behålla den andra flaskan? Snacka om affär...

/Patrik

Jörgen Andersson sa...

@Patrik: Nej så lyckosamt var det inte. Jag fick pengarna tillbaka för den defekta flaskan, vilket var gott nog eftersom det egentligen inte gick att göra så enligt SB's rutiner. Högste butikschefen blev inblandad i hanteringen (och lyckades få kvittot att fastna i kopieringsmaskinen när han skulle duplicera det).

De visste inte hur de skulle reglera det hela och tog förmodligen till slut pengarna ur en särskild handkassa för underliga kundförfrågningar. Det hela lär dock betyda att har man beställt ett sexpack från BS och en eller annan flaska är defekt blir det svårt att reklamera den och få 1/6-del av pengarna tillbaka, dvs man får stå sitt kast.