onsdag 29 december 2010

Önskningar & löften...

Innan det kan kallas bra/gott, bör ett vin vara äkta/sant/riktigt - Nicholas Joly

Det verkar vara högsäsong för årsbästalistor och bokslutskrönikor i dessa dagar. Jag är, och har alltid varit, pinsamt ointresserad av allt vad listor och kalenderbiteri heter så mina försök att sammanfatta och rangordna 2010 års vinupplevelser i tabellform faller platt till marken.

När jag tänker tillbaka på årets trevligaste viner är det faktiskt Franco Conternos dolcetto för €6 som etsat sig fast på gomseglets hornhinna. Den här charmerande juicen är på något sätt själva kvintessensen av ett bra vin - rent, gott och användbart. Givetvis gör mötet med de underbara människorna bakom vinet sitt, att få sitta i det sommarvackra Langhe och dricka det - lätt kylt - till de enkla semesterluncherna med bröd, salami och en ost gör såklart också sitt. Tänk att något som är så befriat från stjärnor, poäng, hype, röda räkor och överstylade vinmagasin kan lämna ett sånt avtryck.


Annars har året bjudit på många trevliga nya och fördjupade gamla bekantskaper i den italienska vinfloran. Producenter som Schiavenza, Fenocchio, Sella och Trinchero kommer att vara med oss för lång tid framöver och ett par nyupptäckta regioner och druvor kommer att bli föremål för djupare studier under året som kommer. Jag tänker då naturligtvis främst på Sicilien, Etna och nerello mascalese.

Det var Ingvar som tog med sig en flaska Tenute delle Terre Nere Etna rosso 2008 i vintras och förändrade i ett slag hela vår bild av Sicilien som vindistrikt. Vilken elegans, friskhet och mineralitet, och allt detta i ett instegsvin! Vi var fast och har sedermera blivit förälskade i de något mer oborstade men ack så läckra vinerna från Calabretta och Frank Cornelissens vulkaniska mästerverk såväl som viner från andra sidan av ön.
När jag tänker efter är det faktiskt Ingvar som presenterat oss för ett flertal av årets nya och minnesvärda bekantskaper - tack Ingvar!


Istället för att rada upp viner vi druckit under 2010 så tänkte jag förära bloggosfären en kombinerad nyårslöftes- och önskelista inför 2011.

Nästa år tänker vi dricka mer av de lite obskyra druvorna timorasso, rossese och vermentino som samtliga oftast finnes i regionerna strax öster om Piemonte. Liksom nerello och cataratto från Sicilien, ännu mer mineralbomber från norra Piemonte och den ofta åsidosatta aglianico. Vidare tror vi att Ingvar har rätt i sina spådomar om en Valpolicella-revival under 2011 så mera ripasso, valpolicella och amarone. Fast inga "nallebjörns-amarone" som allas vår danske/romerske favoritvinhandlare uttrycker det.

Nästa år tänker vi dricka mindre av stordriftsframställda viner som så ofta saknar personlighet och karaktär. Många av dessa viner är ofta smakliga och trevliga men lämnar en för det mesta lite väl oberörd. Jag vet att det är mycket begärt men man vill ju trots allt finna någon slags själ som lagts i vinet man dricker, man vill få en liten upplevelse av varifrån vinet kommer, vem som gjort det och hur det ser ut där druvorna växer. Allt detta finner man oftast i småskaligt framställda viner på hantverksnivå och inte sällan är vinmakarna i femte eller åttonde generationen.

Nästa år vill vi se betydligt MINDRE av Marcus Birro och Paolo Roberto i alla former av media. Herregud, det finns faktiskt halvitalienare som INTE är gapiga, överkaxiga och tror att de är bäst i världen på allt. Marcus Birro är tydligen lika hemma på fotboll och Berlusconis kärleksliv som på jitterbug och de liguriska primärvalsresultaten. Uttala Lecce (Läcke...) är det däremot värre med. Och låt oss för guds skull slippa se Paolo Roberto röra i tomatsåsen igen, alla vet att det vita på citronen är beskt vid det här laget - take it up a notch! Vad kommer härnäst? Trädgårdsdags med bröderna Ingrosso? Carlo Petrini värderar din gamla spinnrock? Eddie Oliva tapetserar om korsvirkeslängor? Var är alla fransoser, spanjorer eller tyskar i svenska etermedia? Rädda oss!

Vi önskar alla trogna och mindre trogna läsare ett Gott nytt år!


13 kommentarer:

Herren sa...

Goda föresatser inför 2011! Jag kommer definitivt följa era fortsatta äventyr och ser fram mot samma inspirerande läsning som under det gångna året. Gott Nytt År!

Jörgen Andersson sa...

Patrik - en ypperlig sammanfattning av 2010 och förhoppningar inför 2011! Som väl är vet vi att det finns avsevärt mycket ödmjukare, kunnigare och underfundigare halvitalienare än Paolo och Marcus på nära håll :) Om jag hade en egen önskelista skulle den innehålla upptäkten av ytterligare några udda vinimportörer i Köpenhamnsregionen, gärna med lagret i en nedlagd, fuktig industriruin på Amager eller på en flakmoppe ambulerande i kvarteren kring Assistentens Kirgegaard.

Gott Nytt till er från Jörgen & Lotta!

Anonym sa...

Under 2011 får ni ju inte glömma att prova sådana begivenheter som Prié Blanc, Fumin eller Petit Rouge.
Tipsa gärna om var man hitta bra Rossese och Timorasso. Jag har frågat praktiskt taget varje svensk importör, dock helt utan framgång :-(
Pelaverga och Erbaluce har jag lyckats skrapa fram på hemmaplan men även där är saldot alarmerande lågt så handfasta tips är mycket välkomna.
Hälsningar
Patrik

Piu Rosso sa...

I lige måde, Patrik! Glæder mig til fortsat at følge IV i 2011!
Mange hilsner fra Niels

Anonym sa...

Gott nytt år tillbaka! Har återupptäckt Italiens fantastiska viner sedan jag började läsa din blogg så fortsätt så :)

/P.

Fredrik sa...

Tack Patrik för alla tips det gångna året. Piemonteresan kommer alltid finnas i minnet - numera räknar jag med en resa per år till härliga Langhe. Minst.

Gott slut!

Italienska viner sa...

Tack alla, för feedback, respons och inspiration. Vi kör oförtrutet på med smalt fokus på stövelns läckerbitar och hoppas att ni hänger på!

Patrik - Rossese verkar vara lite småknepigt att få tag i. Man får rikta sökarljuset söderut. Jag tror knappt att det finns särskilt många i Tyskland så hoppet står till italienska näthandlare.
Utöver de liguriska versionerna är jag särskilt på jakt efter Josetta Saffirios Langhe bianco på 100% rossese.
Timorasso her vi en höjdare på lut - Marina Coppis Fausto från Tortona, lär vara himmelsk.

Vilka erbaluce och pelaverga gick att snoka upp här på hemmaplan?

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Patrik ! Några frågor och ett konstaterande. Det där med att "stordriftsframställda viner som så ofta saknar personlighet och karaktär", hur ska det gå till ? Jag undrar också var du hittar "halvitalienare som INTE är gapiga, överkaxiga och tror att de är bäst i världen på allt" ?

Beträffande Valpolicella o Amarone känns det redan på årets första dag spm att min profetia slagit in...

Italienska viner sa...

Ingvar - På B svarar jag: prova Göinges fagra nejder, ju närmare Finjasjön desto bättre. På A är jag inte riktigt säker på hur du menar - gå till, hur? Var det överhuvudtaget en fråga?

I övrigt så konstaterar vi, åter igen, att dina Saida-lika talanger är fullständigt förbluffande.

/Patrik

Jörgen Andersson sa...

@Patrik: Det är så - Ingvar går allmänt under beteckningen oraklet från Rammsjö på bygden.

Ingvar Johansson sa...

Patrik ! Jag lider fortfarande av "train lag" Det jag glömde på fråga A var hur ni ska kunna minska er konsumtion av vinerna i fråga.

Italienska viner sa...

Ahh, nu är jag med! Jo men nog slinker det väl med en och annan Fontanafredda, Pio Cesare eller någon toscansk Marchese i korgen ibland?
Resultatet är (nästan) alltid att man blir besviken så det kan man lika gärna vara utan. Livet är kort och det finns ruskigt mycket annat att sörpla.

/Patrik

Anonym sa...

Hej igen Patrik,
Timorasso hade jag turen att kunna köpa på plats hos Walter Massa. Ett senare kompletteringsinköp på Vinmonopolet blev lite dyrare. Rossese x 2 (och Pigato) skulle jag kunna tänka mig att köpa härifrån (http://www.terrebianche.com/home_eng.htm) men minimum 36 flaskor och priser "ex cellar" får mig att tveka.
Pelaverga och Erbaluce har jag köpt via privatimport från Savino. Pelavergan var en Burlotto 2005 som jag bad importören ta hem i samband med nästa ordinarie leverans från Burlotto. Erbaluce var Elisa och Crio, båda 2004, från Cantina Sociale del Canavese (http://www.cantinacuceglio.it/INGLESE/index.htm). Detta var viner som importören hade tagit hem som prover och spontanoffererat till Systembolaget, dock utan framgång. Det var alltså ren flax att jag kom över dessa. Det finns naturligtvis mycket mer spännande Erbaluce men svårigheten är ju att få hem grejorna...
Det skall bli kul att läsa när ni provat den Timorasso ni har på lut.
Det känns trevligt att ha hittat en själsfrände vad beträffar obskyra italienska viner. :-)
Hälsningar
Patrik