lördag 17 september 2011

Brunello di Montalcino 2005 (Quercecchio)


"Quercecchio" är inte direkt ett namn som limmar sig fast på näthinnan och glider ut genom de skandinaviska munhålorna med tungan som rutschbana. Jag kommer osökt att tänka på den mästerliga basisten, och tillika ypperliga ensemblepedagogen på Manhattan School of Music; Harvie Swartz som upptäckte att han under många år missat en massa gig-möjligheter på grund av att folk skickat sina jobberbjudanden till "harvie.sCHwartz@bass.com". Harvie tog då det, i jazzkretsar, smått spektakulära steget och döpte helt sonika om sig till Harvie S. Allt gott och väl, förutom att nu skickar tydligen folk sina mejl till "harvEY.s@bass.com" istället...

Smått hopplösa namn satt åt sidan så formligen fylls nosen av kul doftassociationer när man närmar sig Quercecchios Brunello di Montalcino 2005: en lätt sojaanstrykning som sakta glider över i en bit knäckebröd som doppats i terpentin och rullats i hackad bittermandel. Här bjuds rejäla skopor riktigt mogen frukt och slevar breddfyllda med knuste körsbärskärnor. Fattonerna förnimms förvisso men blir aldrig överväldigande. En komplex och helgjuten brunello-nos i mogen skepnad.

Smaken håller precis vad doften lovar och levererar en god fyllnad med ett precis lagom batteri arbetsvilliga syror i spetsen. Munkänslan är harmonisk och fullföljer det mogna intrycket. Vinet känns mycket samlat och är helt klart drickfärdigt. Läskande, matvänligt och överlag betydligt bättre än jag trodde men lär inte vinna särskilt på någon längre lagring. Givetvis ett röjarfynd för sina 131DKK/SEK hos Carlo Merolli. Mycket sangiovese för pengarna.

ps - Fler som provat.

pps - Missa inte Hanne Kolstøs "The City" - hur bra som helst! Rent, fräckt och innovativt - "Occhipintipop" draperad i fjordjazz, liksom.

4 kommentarer:

Henrik sa...

Jag tror inte heller på någon längre lagring, men undrar om den inte fyller ut lite grann på ett år eller två. Drack en halv flaska första dagen och tyckte att den var bra, klart bättre än pris och årgång motiverade..
Dag 2 blev jag dock faktiskt överraskad av att Quercecchio hade så mycket att komma med. En grönhet (som jag inte fann störande dag 1) växlades in i fin piptobak och läder samtidigt som frukten blev tätare.
Några tio år är inte aktuellt, men jag tror att Quercecchio visar sitt bästa 2012-2013. Jag återkommer då ...

Italienska viner sa...

Får se hur han beter sig till pizzan ikväll. Intressant med den tätare frukten dag 2, inget jag skulle gissat igår.

Nej, 10 år finns verkligen ingen anledning att vänta, möjligtvis något ytterligare år som du säger.

/Patrik

Piu Rosso sa...

Oj, det lyder godt, Patrik - flot beskrivelse som virkelig vækker appetit! Og jeg læser med en vis lettelse, for jeg gav efter i sidste uge og sikrede mig en kasse:-) Glæder mig til at smage. Kunne være den perfekte brunello mens man venter på 04- og 06erne skal modne.

Jeg holder helt med dig om Occhipintis Tami-projekt, det må vi få hentet til Christianshavn!! :-)

VH Niels

Italienska viner sa...

Intrycken är konsistenta dag 2: fin, intresseväckande näsa och fortsatt bra stuns i såväl syrorna som i den mogna frukten.

Du kan vara lugn Niels, det här gillar du. ;-)

/Patrik