lördag 16 januari 2010

Langhe Rosso 2001 (Roagna)


Vi som sitter suktande med en snöplig backorder på Pajé 2003:orna får desperat ge oss på jakt i källaren efter något substitut som kan stilla de värsta skakningarna. Langhe Rosso 2001:an ska väl kunna fungera som alternativ avledningsmanöver åt vår Roagna-craving.

Här handlar det om druvmaterial från Cascina Pira och Pajé som får macerera i ynka 30-50 dagar för att ge en "ungdomlig" touch åt vinet, att det sedan får ligga 3-4 år på medelstora fat innan buteljering och ytterligare ett antal år innan det når konsument är en annan historia.

Den okulära karaktäristiken sitter som en keps; ljus transparens med begynnande tegelreflexioner - distingerade tinningar således.
En ymnig dos röd frukt skjuter sin väg ur glaset med hallon och varm jordgubbskompott i första ledet, djupare ned i glaset har någon rullat fram grillen och lagt på ett par rejäla entrecoter.
Allt känns inneslutet i en vegetativ multnad som i och för sig är ganska trevlig men som nog kommer att luftas bort, vi lagar mat så länge.

När vi återvänder är det soja och balsamico av allra ädlaste sort som regerar, mäktiga skogsbär växer till och får sällskap av champinjoner och fuktiga höstkvällar som snubblar på frost.
Ett absolut överj-ligt sniffarvin som skulle kunna stavas b-a-r-o-l-o alla dagar i veckan.
I munnen har vi en slick spelare med sammetslena tanniner av det mogna slaget, syror som berättar om frukt som plockades vid helt rätt tidpunkt för snart nio år sedan och en helhetskänsla som skvallrar om högkompetent vinmakeri.

Efter ett par timmar i glaset är det fortfarande i toppform och jag måste säga att vi är riktigt imponerade - detta är mycket bättre än vi trodde. Skönt personligt och en ta-inga-fångar-mentalitet hos producenten som man inte ser så ofta, att lägga detta krutet på en Langhe Rosso är inte vardagsmat.
Två tummar upp!

(18p/20)


10 kommentarer:

Ingvar Johansson sa...

Jag fick också beskedet om ytterligare en tids väntan. Låter som du hittat ett gott substitut. Det får bli en beställning på måndag för detta låter som för bra för att missas

Italienska viner sa...

Den här ska du inte missa Ingvar, 199:- för ett färdiglagrat vin på den här nivån är inget annat än ett klipp.

/Patrik

andersuw sa...

Tja, det där lät ju riktigt intressant. Men är det någon av er som vet hur det egentligen ligger till med tillgång/leverans på Roagnas Pajé 2003?

Även jag beställde omedelbart när vinet släpptes i beställningssortimentet men har ännu inte fått leverans. Jag har dock inte fått något besked från mitt lokala SB om vad det beror på. När jag frågade trodde man det berodde på att beställningen av någon anledning inte gått fram och lade därför bara en ny beställning.

Ingvar Johansson sa...

Anders ! Följande besked, till synes lugnande, skickades ut av Bristly den 13/1:

Hej alla ni som beställt de nya vinerna från Roagna!


De flesta leveranser har levererats ut till butikerna under gårdagen eller idag. Men lagret av Pajé 2003 tog slut, och jag väntar hem en ny leverans nu i veckan.
Så ni som inte fått era viner kommer att få dem i början av nästa vecka. Ni behöver inte lägga en ny beställning eller prata med er Systembolagsbutik, vinerna kommer att dyka upp.


Har ni beställt Asili, Montefico, Crichet Pajé eller Barbera och de inte har kommit så beror det på att jag inte skickat några ordrar till butiker om de innehållit Pajé 03, utan allt kommer att skickas tillsammans när jag får in den nya leveransen av Pajé 03 i mitt lager.


Från och med nästa vecka finns det alltså gott om 2003 Pajé i lagret, missa inte det vinet! Jag får även hem 24 st magnumbuteljer av det vinet som finns tillgängliga via privatimport, priset är 820:- per magnumbutelj.


Det finns en liten kvantitet kvar av de andra vinerna (alltså Asili, Montefico Barbera och Crichet Pajé), men inte mycket så ni får skynda er om ni vill hinna få tag på dem.


Bästehälsningar

andersuw sa...

Tack Ingvar! Det förklarar saken. Konstigt att personalen på min butik inte kände till detta. Vi får hoppas att det lugnande beskedet har täckning.

Anonym sa...

Det beror på att när små leverantörer inte nollar sina ordrar. Eller hör av sig till de bolag som beställt och säger att de kommer senare.

Anonym sa...

Det beror på att när små leverantörer inte nollar sina ordrar. Eller hör av sig till de bolag som beställt och säger att de kommer senare.

andersuw sa...

Patrik,

Även vi har nu hunnit prova Roagnas Langhe Rosso 2001 och kan nog i huvudsak skriva under på ditt omdöme. Vinet har en mycket ren och samtidigt komplex nebbioloaromatik. Det visar sig, till vår förvåning, också vara helt drickmoget. Den som är nyfiken på hur bra nebbiolo kan smaka när den är färdiglagrad bör inte försumma detta tillfälle.

Skall man trots allt säga något elakt får det bli att vinet känns aningen tröttare än jag skulle önska (aningen för lite strävhet och syra) samt att den aromatiska intensiteten skulle kunna ha varit ännu ett snäpp högre. Men man kan inte få allt 199 spänn. Och jag kan mycket väl tänka mig att vissa har en annan mening om vad som är ett behagligt mått av strävhet och syra än jag.

Italienska viner sa...

Jo, jag är själv ganska syra- och tanninresistent och den här spelar helt klart i den slickare ligan.
Men som du säger - ett gott exempel på färdiglagrad nebbiolo är det helt klart.

/Patrik

Anonym sa...

Har ni/någon provat Roagna Langhe Rosso 2003?
Hur är den jämfört med 2001:an?

Peter S