söndag 14 april 2013

Lambrusco Del Fondatore 2011 (Cleto Chiarli)


Okej, jag fattar. Det var alltså det här som skulle till för att man skulle bli lambruschified. Visst har man väl tjusats av pärlorna och den spralliga frukten i tidigare smakade lambruschi, men flaskjäst sådan är sannerligen en helt annan femma.

Det är inte bara det faktum att Il Fondatore ser ovanligt spännande ut i glaset - ungefär som en frozen strawberry margherita; grumsig och gladiolusröd - som får mig att tänka att det här skulle kunna vara alla medvetna vinkypares nästa heta villebråd. Det är framförallt vinets extrema matvänlighet och närmast diplomatiska kvaliteter vid middagsbordet som skulle göra livet lättare för mången sommelier. Vi har minestrone på menyn ikväll och buljongbaserade soppor är sällan en lätt match för ett vin, inga pix för den här lambruscon dock. Särskilt det kokta rimmade sidfläsket formligen stortrivs i sällskapet.

Visst spritter doften av jordgubbar och hallon men låt er inte luras, under det bedrägligt lättsamma doftskalet döljer sig en intrikat persona med skyhöga fruktsyror och en munkänsla som biter till på ett mycket intressant sätt i samarbete med kolsyran. Ljuvligt, och tämligen otippat!

3 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Det är bara att hålla med, sitter som en smäck till mycket, rent av det mesta. Hela serien från Cleto Chiarli är ruskigt bra, för att inte tala om priset.

Italienska viner sa...

Chiarlis produktlinje verka i det närmaste vara ogreppbart omfattande, och "Il fondatore" är det enda vi smakat, så jag vågar inte riktigt skriva under på din utsago. Dock måste sägas att jag aldrig varit i närheten av en kompromisslösare och mer "edgy" lambrusco. En dryg dansk hundring hos Carlo är inget annat än ett kap.

/Patrik

Svenssonsmakaren sa...

Ok, ska i ärlighetens namn medge att jag inte smakat ALLT, det är en omfattande serie!, men det jag har smakat ur premium segmentet är riktigt bra. Vecchia Modena Premium är en annan favorit, har för mig att BV också har provat den. Hursom är det riktigt roligt med bra Lambrusco för en spottstyver i sammanhanget.

/David